livet-ar-fyllt-med-upp-och-nedgangar

Direktlänk till inlägg 2 november 2018

Det människor utan ångest inte förstår

Godmorgon sverige,


Idag vaknade man upp rätt pigg faktiskt, sovit rätt ok i natt trots att det var näst sista natten intill min man.

Igår var jag så deppig men sen kom min dotter hem efter nästan 1 vecka hemma hos sin pappa, då blev mitt humör mycket bättre    Snart är min grabb också hemma som varit borta i 1 vecka idag.

Han har varit lite hos pappa med men sen åkte han med sin farmor upp till Älvdalen.

Saknat mina underbar barn   


Linnea vill gå på bio idag så det ska vi, bra tid t.o.m så det är ett plus !

 

Visst skall det bli skönt att komma utanför dessa dörrar men känner en press på att jag ska vara så duktig och ordentlig mamma när vi är ute bara hon och jag.


Hittade en bra sak på facebook i går kväll. Det är som om jag hade skrivit det själv.

Så jag tänkte dela med mig av det till er   


Det finns några saker som människor som inte lider av ångest inte förstår.


  1. Sömnproblem- Människor som lider av ett ångestsyndrm har svårt att sova på natten. Deras sömnmönster är rubbade av ständig orooch för att de psykiskt överväldigade, vilket har en negativ inverkan på deras sömnkvalité. Det lämnar dem ännu mer utmattade efter en hel natts "sömn".
  2. Överdriven paranoia- Oavsett hur trygg eller hur positiv en situation är, kommer människor som lider av ångest alltid tänka på de saker som kan gå fel eller enligt plan. Tankarna tar över och blir större och starkare, vilket kan leda till enpanikattack.
  3. Överanalyserar konversationer- Nästan alla tänker tillbaka på saker de skrev eller sa i en konversation och undrar om de valde rätt saker att säga, men människor som lider av ångest kommer att övervinna det till en punkt där de analyserar allt som sägs. Det är otroligt tröttsamt och sätter stor press på personen.
  4. Tar andras åsikter personligt- De flesta vet hur man fattar beslut och söker professionell hjälp när de behöver det, men människor med ångest tenderar att ta allas råd och åsikter personligt. I deras huvuden är råd från omgivningen lika med professionell hjälp.
  5. Konstant dåligt samvete- De flesta känner sig ofta skyldiga eller ångrar något, men människor med ångest känner det på en annan nivå. Känslan är mycket av allt är deras fel om något inte gårenligt plan.
  6. Social osäkerhet- En vanlig form av ångest är social ångest som förhindrar personen från att träffa nya människo och prata infr grupper eller folk. Det är svårt för dem att säga vad de tycker eller tala högt under samtal. De känner att alla ögon är riktade mot dem och analyserar deras varje rörelse.
  7. Jämför och analyserar konstant- Personer med ångest kan inte sluta jämnföra sig med andra, särskilt vänner och familj. De tycker ofta att anra är mer framgångsrika än dem och ignorerar sina egna framgångar. Eftersom de lyfter fram andras framgångar verkar det som om deras egna mål aldrig kommer att uppnås.
  8. Rädsla inför framtiden- Ingen kan förutsäga vad som händer i livet, och denna osäkerhet skapar en stor psykisk stress för personer med ångest. Rädsla för förändring tillsammans med rädsla för osäkerhet påverkar deras hälsa, så försök att vara vänlig när de oroar sig för framtiden.
  9. Misstag förstoras- Det är bara mänskligt att göra misstag. Ibland lär vi av dem och går vidare i livet, men människor med ångest ser inte det på samma sätt. Misstag tas ofta mycket allvarligt och de kommer ofta att tänka på sina brister mycket mera än vad som är sunt och normalt.
  10. Psykisk utmattning- Du har redan läst ovanför alla saker som människor med ångest oroar sig för, så det borde inte komma som en överraskning att de upplever psykisk utmattning. Även om deras kroppar kan vara utvilade, jobbar deras psyke alltid, vilket är anledningen till att de sover mycket eller känner sig rastlösa under dagen.
  11. Detaljfixering- Precis som när de överanalyserar samtal kan människor med ångest också fastna i de små detaljerna, tex hur någon sa "hej" till dem eller kollade på dem. Ibland kan de minsta detaljerna ta över deras tankar och de känner om något är fel. Det är viktigt att försäkra dem om att allt är bra och fråga dem vad de tänker på. De kommer förmodligen att dela med sig av vad som besvärar dem, det kan vara en stor lättnad.
  12. Undviker att vara sociala- Personer med ångest kommer vanligtvis att tacka ja till inbjudningar eftersom de verkligen vill spendera tid med sina vänner, men deras ångest hindrar dem från att vara sociala. De kan ha svårt för samtal på grund av rädsla för att bli dömda och försöker undvika konversationer. Det är bäst att ta reda på vad som gör dem obekväma och ta reda på den bästa planen att ha en trevlig tid.
 
 
Ida

Ida

2 november 2018 13:00

Ja jisses vad mycket av det som stämmer på mig med :-/
Var verkligen en klockren beskrivning på saker jag inte kunnat sätta ord på, det texten behöver jag :-)

Och vet du? Va bara hennes mamma och ha en mysig stund tillsammans, du behöver inte vara extra för någon annan. Våra barn älskar oss även om det blir lite fel ibland, vi är ju också bara människor precis som alla andra <3

http://notes.bloggplatsen.se

livet-ar-fyllt-med-upp-och-nedgangar

2 november 2018 13:04

Tack, ja jag ska försöka göra mitt bästa men känner just nu att timmarna bara flyr iväg och snart kommer min man vara borta i 4 dagar.. gråten är nära. Har så svårt at sätta ord på detta jag med så min man kommer att få läsa detta så han förhoppningsvis förstår bättre. Kram

 
Ingen bild

Ida

2 november 2018 14:42

Försök att vända på det. Se det med nya ögon.
Se de här dagarna som en chans att unna dig själv det du behöver vad det än må vara. Kolla på de filmer du vill se, bädda ner er allihop i samma säng så blir det inte så tomt när natten kommer. Planera och förbered om det behövs.
4 dagar? Det kan ju bli 4 dafar lyx och spa för dig ;-)
<3

livet-ar-fyllt-med-upp-och-nedgangar

3 november 2018 16:06

Det blev en tårögd morgon, jag somnade i gråt och vaknade med att min dotter kom in till mig. Vad ska jag göra jag saknar honom så.. :-(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

            Trodde verkligen det här året skulle bli bättre än vad förra erbjöd men då blev det deffintivt inte..   Mina studier avslutade jag i måndags pga att jag måste prioritera mina barn (ungdomar), det var väl den största anslednin...

Å här kommer lite bilder ifrån starten på 2020!

Man börjar ju fundera på vad det är som händer.. Livet är kaotiskt just nu... det händer så mycket, varför skall allt hända samtidigt?   Vi har beslutat oss för att gå på familjerådgivning, inte för att vi slutat älska varandra utan för att for...

Ja men då så.. snart 2a advent... och här hemma har man gjort det julefint. Men på nått vis så tappar jag inspirationen och lusten att fira jul ibland... känner mig stressad och obekväm. Men på nått vis lyckades vi pynta till det iallafall. Bl...


Bästa fredagen i hela mitt liv   , idag kl 11.30 klarade jag mitt körkort   !   Jag kan ännu inte fatta att jag har körkort, är fortfarande osäker på om jag verkligen har sett rätt... var det godkänt eller var jag underkänd... Men det stämmer ju....

Presentation


Varje ny dag
är en ny chans
att förändra
ditt liv

Fråga mig

0 besvarade frågor

Vad är klockan?

Senaste inläggen

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2018 >>>

Ångest

 

Besöksstatistik

Gästbok

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards